dimarts, 30 d’agost del 2011

Integració i resiliència( Jorge Barudy)

Avui en dia hi ha arguments per afirmar que la majoria dels conflictes generats pels joves en els diferents àmbits socials són per aquests últims víctimes de maltractament en els seus contextos socio-familiars. I aquest dolor s'afegeix a la intervenció tardia i incoherent de les institucions que han de protegir-los.

El maltractament és una producció social produïda en contextos ideològics i d'estrés ambiental desfavorable. El professionals del món infantil deuen tenir molt clar que el patiment infantil és resultat de la irresponsabilitat i incompetència dels adults que han de garantir i satisfer les seves necessitats dels nens/es.

Les víctimes de la violència no tenen la possibilitat a denunciar ni a corregir les situacions de violència generades pels adults.
Objectius de les intervencions en relació a això esmentat abans, seria que els infants agafassin consciència d'aquestes intervencions , i així puguin prendre consciència de les dinàmiques abusives familiars i de les incoherències dels sistemes de protecció i judicials que els danyen i tenen l'obligació de protegir-los.

És important per tant, aplicar un principis jurídics a partir d'unes mesures de protecció
coherents amb les necessitats dels menors.

Les intervencions de protecció més adequades són aquelles que es basen en tres pilars bàsics:

- Evaluació de les competències parentals.
Hi ha pares que no saben, malgrat l'amor que tenen cap a els seus fills, proporcinar-los les cures, l'ajuda i la protecció necessària perquè varen crèixer en entorns violents. Però amb suport social, educatiu i terapèutic poden fer-se càrrec dels seus fills sense fer-los mal. Però hi ha casos en els quals les seves personalitats estan tan danyades que això no és possible ni amb ajuda, es important avaluar les competències parentals. Una vegada fet el diagnòtic si aquests pares són incompetents per ajudar als seus fills, poder oferir a aquests nens una alternativa que garanteixi per prevenir que en el futur que siguin pares incompetents.
Aquests procediments asseguren són més objectius i salvaguarden al nen de tenir que delatar als seus pares.

- Evaluació del dany de nens/es de maltractament.

Les conseqüències del maltractament a vegades no són visibles,però estan presents. La detecció hauria d'ésser eficaç i precoç.
Trastorns de l'afecció: Trastorns del vincle i de l'establiment de relacions sanes amb si mateix i amb la resta. L'afecció desorganitzada és la més típica del maltractament i també el "síndrome del peloteo"= diagnòstic tardà i canvis de mesures constants.
Trastorns de socialització: trastorns d'identitat i d'autoestima.
Trastorns de desenvolupament: Retards mentals i psicoafectius. Afectació del sistema nerviós que a vegades no és recuperable.
Trastorns de resiliència: El maltractament dificulta el desenvolupament de la resiliència.

- Cura i autocura dels professionals que treballen en els programes de protecció infantil.

Polítiques d'integració

Hem d'assegurar-li aquests nens unes mesures de protecció adequades, i conjuntament una educació i una socialització que prevengui aquests trastorns de conductes i comportaments violents i delictius.
A les escoles s'han de disposar de recursos suficients i els professionals han de rebre la formació adequada. I partcipant en les dinàmiques de red per fer front al desafiament d'ajudar a aquests nens.
Els professors són els millors recursos per ajudar a aquests nens i tenen un rol molt important, per això han d'assumir el paper de tutors de resiliència.

Definició de resiliència(Cyrulnik 2002): La resiliència és la capacitat d'una persona o d'un grup per desenvolupar-se bé, i seguir projectant-se cap al futur malgrat els esdeveniments desestabilitzadors, condicions de vida difícils i de traumes a vegades greus.

Experiències que afavoreixen la resiliència i poden fer de qualsevol professional un recurs de resiliència pels nens:

-Oferir vinculacions afectives, duraderes, contínues, segures i fiables.
-Donar suport afectiu i social
-Facilitar la seva participació a la societat, lluita per la justícia i el bon tracte, erradiació de la violència i el maltractament, ecologia del planeta.
-Promoure la participació educativa, compromís social, activitats altruistes.
- Fomentar la creativitat.
- Fomentar l'alegria i el bon humor.



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada